LAPSEN ÄÄNI: "Mä olin aina niin onnellinen, kun se tuli.."

Kysymyksiin vastaa 17-vuotias perhesijoituksissa ja laitossijoituksissa 14 vuotta ollut tyttö.

Miksi sinut on sijoitettu lastensuojelulaitokseen?

"Mä oon kai ollu lastensuojelun asiakas syntymästä asti. Mun vanhemmat käyttää huumeita. Mut sijotettiin mun tädille kolme vuotiaana ja sieltä sit 14-vuotiaana toiseen sukulaisperheeseen. Eka laitossijotus tuli kun mä olin viistoista. Mut sijotettiin sinne tädille, kun mun vanhemmat jäi kodittomaks ja käytti huumeita. Äiti käytti, kun se ootti mua. Amfee ja subuu. Äiti käyttää vieläkin enkä mä aina tiedä, mis se on. Se saattaa olla paossa Suomen poliisia.

Tädin kotona oli alkoholin käyttöö ja perheväkivaltaa. Aikuiset tappeli keskenään. Sit mä menin sinne sukulaisperheeseen ja se oli ihan tavallinen perhe. Sieltä mä jouduin laitokseen, kun en halunnu olla siellä. Jouduin vahtimaan siellä pieniä lapsia ja tekemään paljon kotitöitä. Sit sossu sijotti mut vastaanottolaitokseen, jossa aloin käyttää  kannabista ja bentsoja. Siin nyt tuli kokeiltuu kaikkee ja karkasin jatkuvasti. Sit mut sijotettiin pääkaupunkiseudulta kauemmas tänne, mis nyt oon."

Kerro lapsuusmuistojasi, hyviä sekä pahoja?

" Mun äiti tuli ehkä kerran vuodessa kattomaan mua.  Mä olin aina niin onnellinen, kun se tuli. Puhelimeen se ei vastannu ikinä. Hyvä muisto on kans se, et siellä tädillä oli ihan hyväkin olla. Se kasvatti mut hyvin. Kotona oli viis kissaa ja kaks koiraa. Ne on hyviä muistoja."

"Mul tulee ekana mieleen huono muisto, kun mun äiti ja täti tappeli rappukäytävässä. Repi hiuksista ja huuti. Muistan kun kerran mentiin äitin kaa yhteen narkkiluolaan, kun olin äitillä. Ovessa oli jätesäkillä peitetty reikä ja siitä pujoteltiin sisään. Siel oli joku kolme narkkii. Mä olin ehkä joku kaheksan ikänen. En uskaltanu syödä, kun ne tarjos keksejä, kun aattelin, et niis vois olla huumeita. Ja pelkäsin istuu sohvalle, kun siel oli neuloja. Äiti meni vessaan pitkäks aikaa kahden jonkuu miehen kans ja mul oli pissahätä. Ne oli siellä varmaan tunnin. Sit ne tuli ulos ja sano, että pitää mennä, kun poliisi tulee. Menin sinne vessaan ja siellä oli mies joka makasi housut nilkoissa huumepiikki reidessä. Sen silmät oli auki, mut se ei ollu hereillä. Sit en muista, mut me lähdettiin johonkin karkuun niitä poliiseja enkä uskaltanu käydä pissalla. Jälkeenpäin oon miettiny, et olikohan se mies kuollu? "


Millainen on hyvä aikuinen?

"Semmonen turvallinen ja normaali. Semmonen päihteetön ja väkivallaton, niinku turvallinen ja luotettava."

Mistä unelmoit?

" En mä tiijä. Hyväst tulevaisuudesta. Se tuntuu välillä toivottomalta ja vaikeelta toteuttaa. Hyväs tulevaisuudes ois töitä ja koti. Eikä ois päihteitä tai et osais käyttää kohtuullisesti."


Mitä haluaisit sanoa niille, jotka eivät tiedä mitään lastensuojelusta ja lapsista, jotka ovat sijoitettuna?

"Ei pitäs kasvattaa mitään ennakkoluuloja. Ne lapset painii omien ongelmien kans ja siks ne on siel laitoksissa. Kaikki on saman arvosii."

Kommentit

Suositut tekstit